Головна » Файли » Мої файли |
30.11.2016, 16:01 | |||||||||||||||||||||||||||
Інструктивні картки для лабораторних робіт з біології 10 клас Академічний рівень
Уч___________ класу __________________ __________________
Додаток до Пр.р.№4 Калорійність і хімічний склад продуктів харчування (у 100г)
Практична робота №1 Тема: Визначення вмісту води у власному організмі Мета: дослідити залежність вмісту води в організмі людини від вікових змін Обладнання: терези, таблиця «Вікові зміни вмісту води в організмі людини» Хід роботи 1 За допомогою терезів виміряйте свою масу тіла. Моя маса тіла ____________ 2 Ознайомтеся з таблицею «Вікові зміни вмісту води в організмі людини»
3 Визначте масову частку води у вашому організмі, склавши пропорцію: маса тіла 70 кг — вміст води 42 літри, Х=(ваша маса Х 42) : 70 ваша маса тіла в кг — вміст води х літрів. Тоді Х= Висновок:
_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ Лабораторна робота №1 Тема. Визначення деяких органічних речовин та їхніх властивостей. Мета: навчитися визначати жири й полісахариди, вивчити їхні властивості. Обладнання та матеріали: штатив із пробірками, градуйовані піпетки, крапельниці, скляні палички, водяна баня або посудина з гарячою водою, годинник; дистильована вода, концентрована хлоридна кислота, розчин Люголя, олія, етиловий спирт, бензол, хлороформ; водні 10%-і розчини питної соди та натрій гідроксиду, а також 1%-і розчини купрум сульфату й крохмалю, шматочок сирої картоплі. Завдання 1. Виявлення крохмалю та глюкози. 1 Візьміть зі штатива дві пробірки й пронумеруйте їх. Додайте в кожну пробірку розчин крохмалю об'ємом 2 мл. 2 У першу пробірку додайте 1—2 краплі розчину Люголя, перемішайте скляною паличкою. Запишіть, якого забарвлення набув розчин. _______________________________________________________________________ 3 Нагрійте пробірку. Запишіть, чи змінилося забарвлення _______________________________________________________________________ 4 Остудіть пробірку. Запишіть, чи змінилося забарвлення. _______________________________________________________________________ 5 У другу пробірку капніть 2—3 краплі концентрованої хлоридної кислоти, прокип'ятіть її вміст на водяній бані протягом 15 хв, додайте розчин натрій гідроксиду об'ємом 2 мл, 5 крапель розчину купрум сульфату, нагрійте до кипіння на водяній бані. __________________________________________________________________________________________________________________________________________________ 6 Запишіть, як змінюється забарвлення. __________________________________________________________________________________________________________________________________________________ 7 Зробіть висновок. ___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ Завдання 2. Вивчення розчинності жирів у різних розчинниках. 1 Візьміть зі штатива чотири пробірки й пронумеруйте їх. Капніть у кожну пробірку олію об'ємом 0,2 мл. 2 У пробірку № 1 додайте дистильовану воду об'ємом 5 мл, у пробірку № 2 — етиловий спирт об'ємом 5 мл, у пробірку № 3 — бензол об'ємом 5 мл, у пробірку № 4 — хлороформ об'ємом 5 мл. 3 Перемішайте вміст усіх пробірок. Запишіть результати. Пробірка № 1 ____________________________________________________________ _________________________________________________________________________ Пробірка № 2 ____________________________________________________________ __________________________________________________________________________________________________________________________________________________ Пробірка №3 ____________________________________________________________ ________________________________________________________________________ Пробірка №4_____________________________________________________________ ________________________________________________________________________ У пробірку № 1 додайте додатково ще розчин соди об'ємом 5 мл. Перемішайте вміст пробірки. Запишіть, що відбувається в пробірці № 1. ________________________________________________________________________ Зробіть висновок. ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Практична робота №2 виконується в зошитах з підручником ст. 74-75
Лабораторна робота №2 Тема. Вивчення властивостей ферментів. Мета: вивчити властивості ферментів та умови їхньої активності. Обладнання та матеріали: штатив із пробірками, годинник, градуйовані піпетки, крапельниці, колба, скляні палички, термостат, водяна баня, розчин Люголя, дистильована вода, склянка з льодом, водний 0,2%-й розчин крохмалю. Хід роботи Завдання 1. Вивчення дії ферменту слини амілази на крохмаль 1 Сполосніть ротову порожнину 2—3 рази водою. Потім упродовж 3—5 хв прополощіть ротову порожнину дистильованою водою об'ємом 50 мл і зберіть розчин слини в колбу. 2 Візьміть зі штатива дві пробірки й пронумеруйте їх. Внесіть у кожну пробірку по 2 мл розчину крохмалю 3 У пробірку № 1 додайте розчин слини об'ємом 0,5 мл, у якому є фермент амілаза, а в пробірку № 2 додайте дистильовану воду об'ємом 0,5 мл. Перемішайте вміст пробірок. 4 Пробірки № 1 і № 2 помістіть на 15 хв у термостат при температурі 38 °С. Після цього заберіть пробірки з термостата й додайте до їхнього вмісту 2—3 краплі розчину Люголя. Запишіть результати. Пробірка № 1_________________________________________________________ _____________________________________________________________________ Пробірка № 2___________________________________________________________ _____________________________________________________________________ Зробіть висновок._____________________________________________________ __________________________________________________________________________________________________________________________________________ Завдання 2. Дослідження впливу температури на активність ферменту амілази в реакції з крохмалем. 1 Візьміть зі штатива чотири пробірки й пронумеруйте їх. Додайте в кожну розчин крохмалю об'ємом 2 мл та слину об'ємом 0,5 мл. 2 Пробірку № 1 залиште при кімнатній температурі, пробірку № 2 помістіть у термостат при температурі 38 °С, пробірку № 3 поставте кип'ятити на водяній бані, пробірку № 4 поставте в склянку з льодом. 3 Через 10—15 хв заберіть пробірки з термостата, водяної бані й склянки з льодом і в усі чотири пробірки додайте по 2—3 краплі розчину Люголя. Запишіть результати. Пробірка №1_____________________________________________________________ ________________________________________________________________________ Пробірка № 2 ____________________________________________________________ ________________________________________________________________________ Пробірка № З ____________________________________________________________ ________________________________________________________________________ Пробірка № 4 ____________________________________________________________ ________________________________________________________________________ Зробіть висновок._________________________________________________________ ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Практична робота №3 Тема. Ознайомлення з інструкціями з використання деяких хімічних речовин як медичних препаратів, засобів побутової хімії тощо та оцінка їхньої безпеки. Мета: навчити школярів користуватися інструкціями з використання медичних препаратів і засобів побутової хімії. Обладнання та матеріали: набір інструкцій до засобів побутової хімії і лікарських препаратів (на вибір учителя). Хід роботи Завдання 1 Ознайомтеся із інструкціями з використання засобів побутової хімії. Порівняйте правила використання і зберігання цих засобів побутової хімії. Що в них спільного? Чим вони відрізняються? ________________________________________ __________________________________________________________________________________________________________________________________________________ Зробіть висновок. _________________________________________________________ __________________________________________________________________________________________________________________________________________________ Сформулюйте основні правила щодо використання засобів побутової хімії. Пиши, малюй (попереджувальні знаки) _____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Завдання 2 Ознайомтеся із інструкціями з використання лікарських препаратів. Порівняйте правила використання і зберігання цих лікарських препаратів. Що в них спільного? __________________________________________________________________________________________________________________________________________________ Чим вони відрізняються? __________________________________________________________________________________________________________________________________________________ Зробіть висновок. __________________________________________________________________________________________________________________________________________________ Сформулюйте основні правила щодо використання лікарських препаратів. ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Практична робота №4 Тема. Оцінка продуктів харчування за їхнім хімічним складом. Мета: навчити школярів оцінювати продукти харчування за їхнім хімічним складом. Обладнання та матеріали: таблиця «Калорійність і хімічний склад продуктів харчування». Хід роботи Завдання 1 1 Користуючись таблицею, порівняйте хімічний склад таких продуктів харчування, як макарони й помідори. Що в їхньому складі спільного? Чим вони відрізняються? ___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ 2 Зробіть висновок. ___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ Завдання 2 1 Користуючись таблицею, порівняйте хімічний склад таких продуктів харчування, як цукор, масло й помідори. Що в їхньому складі спільного? Чим вони відрізняються? ___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ 2 Зробіть висновок. ___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ Завдання З 1 Користуючись таблицею, порівняйте хімічний склад таких продуктів харчування, як капуста та м'ясо. Що в їхньому складі спільного? Чим вони відрізняються? ___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ 2 Зробіть висновок. ___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ Завдання 4 Користуючись таблицею, складіть раціональне меню для свого сніданку, обіду й вечері. Якими критеріями для його складання ви будете користуватися? Зробіть висновок. _________________________________________________________ ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ Завдання 5 Визначення білків (ст. пд.76) Висновок_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ Завдання 6 Визначення жирів (ст.пд. 77) Висновок____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ Завдання 7 Визначення вуглеводів (ст.пд.77) Висновок____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Лабораторна робота №3 Тема. Явище плазмолізу і деплазмолізу в рослинній клітині. Мета: переконатися, що в клітинах рослин відбувається рух цитоплазми, поспостерігати явище плазмолізу і деплазмолізу Обладнання та матеріали: мікроскоп, скельця, градуйовані піпетки, пінцети, препарувальні голки, фільтрувальний папір, дистильована вода, 9%-й водний розчин натрій хлориду, листок елодеї., відеоматеріали Хід роботи 1 Підготуйте мікроскоп до роботи. 2 Приготуйте предметне скло. За допомогою піпетки нанесіть на нього краплю води. 3 Приготуйте препарат живих клітин листка елодеї: цілий листок елодеї покладіть на предметне скло, накрийте його накривним склом. 4 Розгляньте препарат при малому збільшенні мікроскопа. Знайдіть на препараті тонку ділянку, де добре видно клітини. Розгляньте знайдену ділянку при великому збільшенні. Замалюйте її. Зверніть увагу на те, що цитоплазма притиснута до клітинних стінок. Клітини перебувають у стані повного насичення водою — стані тургору.
Щоб поспостерігати явище плазмолізу — відшарування цитоплазми із включеннями від клітинної стінки,— замініть воду під накривним склом на розчин натрій хлориду. Капніть піпеткою розчин натрій хлориду на край накривного скла, а з іншого боку прикладіть фільтрувальний папір для видалення води з-під накривного скла. Замалюйте побачене.
Щоб поспостерігати явище деплазмолізу — відновлення об'єму цитоплазми,— замініть розчин натрій хлориду під накривним склом на дистильовану воду. Замалюйте побачене. Порівняйте побачене з мікрофотографіями.
Зробіть висновок. ________________________________________________________ ___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ Робота з відеоматеріалами. Зробіть висновки Яку роль відіграє проникність клітинної стінки _________________________________ __________________________________________________________________________________________________________________________________________________ Що таке плазмоліз, що є причиною його виникнення___________________________ __________________________________________________________________________________________________________________________________________________ Яку роль відіграють плазмодесми ___________________________________________ _________________________________________________________________________ За яких умов проходитиме деплазмоліз ______________________________________ __________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Лабораторна робота №4 Тема. Особливості будови клітин прокаріотів та еукаріотів. Мета: вивчити особливості будови клітин прокаріотів та еукаріотів, навчитися розпізнавати клітини рослин, тварин, грибів і бактерій на мікрофотографіях, схемах, мікропрепаратах. Обладнання та матеріали: мікроскоп, скельця, піпетки, пінцети, скляні та дерев'яні палички, препарувальні голки; розчин йоду, розчин метиленової зелені з ацетатною кислотою, склянка з водою; постійні препарати бактерій, епітелію ротової порожнини, епідерми цибулі, клітин гриба мукора; електронно- мікроскопічні фотографії бактерій, тваринних і рослинних клітин, клітин грибів, цибулина. Хід роботи 1 Ознайомтеся зі схемами будови тваринної, рослинної та бактеріальної клітин і клітини грибів. Повторіть їх будову. 2 Підготуйте мікроскоп до роботи. Завдання 1. Вивчення клітин рослин. Приготуйте предметне скло. За допомогою піпетки нанесіть на нього краплину розчину йоду. Приготуйте препарат шкірочки цибулі: Розгляньте їх і замалюйте.
Зробіть висновок. ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ Завдання 2. Вивчення клітин тварин. Дослідіть постійні мікропрепарати з клітин тварин Замалюйте їх і підпишіть
Зробіть висновок. ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ Завдання 3. Вивчення клітин бактерій. Розгляньте мікрофотографії з зображенням бактерій, порівняйте з таблицею Зробіть висновок. _________________________________________________________ ___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ Завдання 4. Вивчення клітин грибів. Приготуйте предметне скло. Приготуйте препарат клітин грибів: зберіть плісняву білого кольору зі шматочка хліба або овочів — міцелій гриба мукора, помістіть її на предметне скло та накрийте накривним. Замалюйте побачене. Зробіть висновок
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ Зробіть загальний висновок: Що спільного у всіх клітин. Чим вони відрізняються _____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Лабораторна робота №5 Тема. Мікроскопічна й ультрамікроскопічна будова ядра. Мета: розглянути мікроскопічну й ультрамікроскопічну будову ядра. Обладнання та матеріали: мікроскоп, постійні препарати клітин у стадії інтерфази й мітозу, на яких можна розглянути мікроскопічну й ультрамікроскопічну будову ядра, фотографії із зображенням будови ядра, відеоматеріали Хід роботи 1 Перегляньте відеоролик «Будова ядра» Обговоріть його 2 Розгляньте яйцеклітину жаби, замалюйте її.
3 Підготуйте мікроскоп до роботи. Розгляньте на препаратах основні компоненти ядра: оболонку, хроматин, ядерце, хромосоми. Замалюйте їх. Зробіть висновок про значення цих структур.
2 Розгляньте на фотографіях зображення ядерної оболонки з порами. Замалюйте побачене
Зробіть висновки ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ Лабораторна робота №6 Тема. Рух цитоплазми клітинах рослин Мета: переконатися, що в клітинах рослин відбувається рух цитоплазми. Обладнання та матеріали: мікроскоп, скельця, пінцети, препарувальні голки, фільтрувальний папір, дистильована вода, листок елодеї, відеоролик Хід роботи Перегляньте відеоролик «Рух цитоплазми у клітині». Обговоріть його 1 Підготуйте мікроскоп до роботи. 2 Приготуйте предметне скло. За допомогою піпетки нанесіть на нього краплю води. 3 Приготуйте препарат живих клітин листка елодеї: цілий листок елодеї покладіть на предметне скло, накрийте його накривним склом. 4 Розгляньте препарат при малому збільшенні мікроскопа. Знайдіть на препараті тонку ділянку, де добре видно клітини. Розгляньте знайдену ділянку при великому збільшенні. Замалюйте її.
Зробіть висновок _____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Практична робота №5 «Розв‘язання елементарних вправ з трансляції» виконується в зошитах з підручником ст. 178-179 Лабораторна робота №7 Тема: Вивчення будови одно мембранних органел Мета: ознайомитися з будовою одно мембранних органел у різних клітинах Обладання та матеріали: таблиці «Будова клітин», малюнки, мікрофотографії Хід роботи 1 Розгляньте електронно-мікроскопічні фотографії різних клітин. Обговоріть їх у групах. 2 Визначте, які з одно мембранних органел помітні, порівняйте їх з малюнками 3 Охарактеризуйте ці органели, заповнивши таблицю
У висновку охарактеризуйте, що спільного у всіх одно мембранних органел, їх походження_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
| |||||||||||||||||||||||||||
Переглядів: 729 | Завантажень: 0 | |
Всього коментарів: 0 | |