Головна » Файли » Мої файли

інструктивні картки 10 кл біологія
30.11.2016, 16:01

 

 

 

Інструктивні картки

для лабораторних робіт

з біології

10 клас

Академічний рівень

 

 

Уч___________ класу

__________________

__________________

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток до Пр.р.№4

Калорійність і хімічний склад продуктів харчування (у 100г)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Практична робота №1

Тема: Визначення вмісту води у власному організмі

Мета: дослідити залежність вмісту води в організмі людини від вікових змін

Обладнання: терези, таблиця «Вікові зміни вмісту води в організмі людини»

Хід роботи

1 За допомогою терезів виміряйте свою масу тіла. Моя маса тіла ____________

2 Ознайомтеся з таблицею «Вікові зміни вмісту води в організмі людини»

 

3 Визначте масову частку води у вашому організмі, склавши пропорцію:

маса тіла 70 кг — вміст води 42 літри,                         Х=(ваша маса Х 42) : 70

 ваша маса тіла в кг — вміст води х літрів. Тоді Х=

Висновок:

1 Поясніть, що таке водний баланс

2 Що таке водний дефіцит

 

3 Що є причиною дегідратації

4 Від чого залежить кількість спожитої за день води

_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Лабораторна робота №1

Тема. Визначення деяких органічних речовин та їхніх власти­востей.

Мета: навчитися визначати жири й полісахариди, вивчити їхні властивості.

Обладнання та матеріали: штатив із пробірками, градуйовані пі­петки, крапельниці, скляні палички, водяна баня або посуди­на з гарячою водою, годинник; дистильована вода, концен­трована хлоридна кислота, розчин Люголя, олія, етиловий спирт, бензол, хлороформ; водні 10%-і розчини питної соди та натрій гідроксиду, а також 1%-і розчини купрум сульфату й крохмалю, шматочок сирої картоплі.

Хід роботи

Завдання 1. Виявлення крохмалю та глюкози.

1 Візьміть зі штатива дві пробірки й пронумеруйте їх. Додайте в кожну пробірку розчин крохмалю об'ємом 2 мл.

2 У першу пробірку додайте 1—2 краплі розчину Люголя, пе­ремішайте скляною паличкою. Запишіть, якого забарвлення набув розчин.

_______________________________________________________________________

3 Нагрійте пробірку. Запишіть, чи змінилося забарвлення

_______________________________________________________________________

4 Остудіть пробірку. Запишіть, чи змінилося забарвлення.

_______________________________________________________________________

5 У другу пробірку капніть 2—3 краплі концентрованої хлоридної кислоти, прокип'ятіть її вміст на водяній бані про­тягом 15 хв, додайте розчин натрій гідроксиду об'ємом 2 мл, 5 крапель розчину купрум сульфату, нагрійте до кипіння на водяній бані.

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________

6 Запишіть, як змінюється забарвлення.

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________

7 Зробіть висновок.

___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Завдання 2. Вивчення розчинності жирів у різних розчинниках.

1 Візьміть зі штатива чотири пробірки й пронумеруйте їх. Кап­ніть у кожну пробірку олію об'ємом 0,2 мл.

2 У пробірку № 1 додайте дистильовану воду об'ємом 5 мл, у пробірку № 2 — етиловий спирт об'ємом 5 мл, у пробірку № 3 — бензол об'ємом 5 мл, у пробірку № 4 — хлороформ об'ємом 5 мл.

3 Перемішайте вміст усіх пробірок. Запишіть результати.

Пробірка № 1 ____________________________________________________________ _________________________________________________________________________

Пробірка № 2  ____________________________________________________________ __________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Пробірка №3  ____________________________________________________________ ________________________________________________________________________

Пробірка №4_____________________________________________________________ ________________________________________________________________________

У пробірку № 1 додайте додатково ще розчин соди об'ємом 5 мл. Перемішайте вміст пробірки. Запишіть, що відбуваєть­ся в пробірці № 1.

________________________________________________________________________

Зробіть висновок.

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

Практична робота №2 виконується в зошитах з підручником ст. 74-75

 

Лабораторна робота №2

Тема. Вивчення властивостей ферментів.

Мета: вивчити властивості ферментів та умови їхньої активності.

Обладнання та матеріали: штатив із пробірками, годинник, гра­дуйовані піпетки, крапельниці, колба, скляні палички, тер­мостат, водяна баня, розчин Люголя, дистильована вода, склянка з льодом, водний 0,2%-й розчин крохмалю.

Хід роботи

Завдання 1. Вивчення дії ферменту слини амілази на крохмаль

1 Сполосніть ротову порожнину 2—3 рази водою. Потім упродовж 3—5 хв прополощіть ротову порожнину дистильо­ваною водою об'ємом 50 мл і зберіть розчин слини в колбу.

2 Візьміть зі штатива дві пробірки й пронумеруйте їх. Внесіть у кожну пробірку по 2 мл розчину крохмалю

3 У пробірку № 1 додайте розчин слини об'ємом 0,5 мл, у якому є фермент амілаза, а в пробірку № 2 додайте дис­тильовану воду об'ємом 0,5 мл. Перемішайте вміст пробірок.

4 Пробірки № 1 і № 2 помістіть на 15 хв у термостат при тем­пературі 38 °С. Після цього заберіть пробірки з термостата й додайте до їхнього вмісту 2—3 краплі розчину Люголя.             Запишіть результати.

Пробірка № 1_________________________________________________________  _____________________________________________________________________ Пробірка № 2___________________________________________________________

_____________________________________________________________________

Зробіть висновок._____________________________________________________

__________________________________________________________________________________________________________________________________________

Завдання 2. Дослідження впливу температури на активність ферменту амілази в реакції з крохмалем.

1 Візьміть зі штатива чотири пробірки й пронумеруйте їх. Додайте в кожну розчин крохмалю об'ємом 2 мл та слину об'ємом 0,5 мл.

2 Пробірку № 1 залиште при кімнатній температурі, пробірку № 2 помістіть у термостат при температурі 38 °С, пробірку № 3 поставте кип'ятити на водяній бані, пробірку № 4 поставте в склянку з льодом.

3 Через 10—15 хв заберіть пробірки з термостата, водяної бані й склянки з льодом і в усі чотири пробірки додайте по 2—3 краплі розчину Люголя.

Запишіть результати.

Пробірка №1_____________________________________________________________

________________________________________________________________________

Пробірка № 2 ____________________________________________________________

________________________________________________________________________

Пробірка № З ____________________________________________________________

________________________________________________________________________

Пробірка № 4 ____________________________________________________________

________________________________________________________________________

Зробіть висновок._________________________________________________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

Практична робота №3

Тема. Ознайомлення з інструкціями з використання деяких хі­мічних речовин як медичних препаратів, засобів побуто­вої хімії тощо та оцінка їхньої безпеки.

Мета: навчити школярів користуватися інструкціями з викорис­тання медичних препаратів і засобів побутової хімії.

Обладнання та матеріали: набір інструкцій до засобів побутової хімії і лікарських препаратів (на вибір учителя).

Хід роботи

Завдання 1

Ознайомтеся із інструкціями з використання засобів побутової хімії.

Порівняйте правила використання і зберігання цих засобів побутової хімії. Що в них спільного? Чим вони відрізня­ються? ________________________________________

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Зробіть висновок. _________________________________________________________

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Сформулюйте основні правила щодо використання засобів побутової хімії.

Пиши, малюй (попереджувальні знаки)

_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Завдання 2

Ознайомтеся із інструкціями з використання лікар­ських препаратів. Порівняйте правила використання і зберігання цих лікарських препаратів. Що в них спільного?

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Чим вони відріз­няються?

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Зробіть висновок.

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Сформулюйте основні правила щодо використання лікар­ських препаратів.

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

Практична робота №4

Тема. Оцінка продуктів харчування за їхнім хімічним складом.

Мета: навчити школярів оцінювати продукти харчування за їхнім хімічним складом.

Обладнання та матеріали: таблиця «Калорійність і хімічний склад продуктів харчування».

Хід роботи

Завдання 1

1 Користуючись таблицею, порівняйте хімічний склад таких продуктів харчування, як макарони й помідори. Що в їхньо­му складі спільного? Чим вони відрізняються?

___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

2 Зробіть висновок.

___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Завдання 2

1 Користуючись таблицею, порівняйте хімічний склад таких продуктів харчування, як цукор, масло й помідори. Що в їх­ньому складі спільного? Чим вони відрізняються?

___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

2 Зробіть висновок.

___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Завдання З

1 Користуючись таблицею, порівняйте хімічний склад таких продуктів харчування, як капуста та м'ясо. Що в їхньому складі спільного? Чим вони відрізняються?

___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

2 Зробіть висновок.

___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Завдання 4

Користуючись таблицею, складіть раціональне меню для свого сніданку, обіду й вечері. Якими критеріями для його складання ви будете користуватися?

Зробіть висновок. _________________________________________________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Завдання 5 Визначення білків (ст. пд.76)

Висновок_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Завдання 6 Визначення жирів (ст.пд. 77)

Висновок____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Завдання 7 Визначення вуглеводів (ст.пд.77)

Висновок____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

Лабораторна робота №3

Тема. Явище плазмолізу і деплазмолізу в рослинній клітині.

Мета: переконатися, що в клітинах рослин відбувається рух цито­плазми, поспостерігати явище плазмолізу і деплазмолізу

Обладнання та матеріали: мікроскоп, скельця, градуйовані піпетки, пінцети, препаруваль­ні голки, фільтрувальний папір, дистильована вода, 9%-й водний розчин натрій хлориду, листок елодеї., відеоматеріали

Хід роботи

1 Підготуйте мікроскоп до роботи.

2 Приготуйте предметне скло. За допомогою піпетки нанесіть на нього краплю води.

3 Приготуйте препарат живих клітин листка елодеї: цілий листок елодеї покладіть на предметне скло, накрийте його накривним склом.

4 Розгляньте препарат при малому збільшенні мікроскопа. Знайдіть на препараті тонку ділянку, де добре видно кліти­ни. Розгляньте знайдену ділянку при великому збільшенні.                        Замалюйте її.

Зверніть увагу на те, що цитоплазма притиснута до клітинних стінок. Клітини перебувають у стані по­вного насичення водою — стані тургору.

 

 

 

 

 

Щоб поспостерігати явище плазмолізу — відшарування цитоплазми із включеннями від клітинної стінки,— замініть воду під накривним склом на розчин натрій хлориду. Кап­ніть піпеткою розчин натрій хлориду на край накривного скла, а з іншого боку прикладіть фільтрувальний папір для видалення води з-під накривного скла.        Замалюйте побачене.

 

 

 

 

 

Щоб поспостерігати явище деплазмолізу — відновлення об'єму цитоплазми,— замініть розчин натрій хлориду під на­кривним склом на дистильовану воду.

Замалюйте побачене.                 Порівняйте побачене з мікрофотографіями.

 

 

 

 

 

 

Зробіть висновок. ________________________________________________________

___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Робота з відеоматеріалами. Зробіть висновки

Яку роль відіграє проникність клітинної стінки _________________________________

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Що таке плазмоліз, що є причиною його виникнення___________________________

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Яку роль відіграють плазмодесми ___________________________________________

_________________________________________________________________________

За яких умов проходитиме деплазмоліз ______________________________________

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

Лабораторна робота №4

Тема. Особливості будови клітин прокаріотів та еукаріотів.

Мета: вивчити особливості будови клітин прокаріотів та еукаріо­тів, навчитися розпізнавати клітини рослин, тварин, грибів і бактерій на мікрофотографіях, схемах, мікропрепаратах.

Обладнання та матеріали:  мікроскоп, скельця, піпетки, пінцети, скляні та дерев'яні палички, препарувальні голки; розчин йоду, роз­чин метиленової зелені з ацетатною кислотою, склянка з во­дою; постійні препарати бактерій, епітелію ротової порож­нини, епідерми цибулі, клітин гриба мукора; електронно- мікроскопічні фотографії бактерій, тваринних і рослинних клітин, клітин грибів, цибулина.

                                                                           Хід роботи

1 Ознайомтеся зі схемами будови тваринної, рослинної та бак­теріальної клітин і клітини грибів. Повторіть їх будову.

2 Підготуйте мікроскоп до роботи.

Завдання 1. Вивчення клітин рослин.

Приготуйте предметне скло. За допомогою піпетки нанесіть на нього краплину розчину йоду. Приготуйте препарат шкірочки цибулі: Розгляньте їх і зама­люйте.

 

 

 

 

 

 

 

 

Зробіть висновок.

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Завдання 2. Вивчення клітин тварин.

Дослідіть постійні мікропрепарати з клітин тварин Замалюйте їх і підпишіть

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Зробіть висновок.

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Завдання 3. Вивчення клітин бактерій.

Розгляньте мікрофотографії з зображенням бактерій, порівняйте з таблицею

Зробіть висновок. _________________________________________________________

___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Завдання 4. Вивчення клітин грибів.

Приготуйте предметне скло. Приготуйте препарат клітин грибів: зберіть плісняву білого кольору зі шматочка хліба або овочів — міцелій гриба мукора, помістіть її на предметне скло та накрийте накривним. Замалюйте побачене. Зробіть висновок

 

 

 

 

___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ 

Зробіть загальний висновок: Що спільного у всіх клітин. Чим вони відрізняються

_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

Лабораторна робота №5

Тема. Мікроскопічна й ультрамікроскопічна будова ядра.

Мета: розглянути мікроскопічну й ультрамікроскопічну будову ядра.

Обладнання та матеріали:  мікроскоп, постійні препа­рати клітин у стадії інтерфази й мі­тозу, на яких можна розглянути мікроскопічну й ультрамі­кроскопічну будову ядра, фотографії із зображенням будови ядра, відеоматеріали

Хід роботи

1 Перегляньте відеоролик «Будова ядра» Обговоріть його

2 Розгляньте яйцеклітину жаби, замалюйте її.

 

 

 

 

 

 

 

3 Підготуйте мікроскоп до роботи. Розгляньте на препаратах основні компоненти ядра: обо­лонку, хроматин, ядерце, хромосоми. Замалюйте їх. Зробіть висновок про значення цих структур.

 

 

 

 

 

 

 

2 Розгляньте на фотографіях зображення ядерної оболонки з порами. Замалюйте побачене

 

 

 

 

Зробіть висновки

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Лабораторна робота №6

Тема. Рух цитоплазми клітинах рослин

Мета: переконатися, що в клітинах рослин відбувається рух цито­плазми.

Обладнання та матеріали: мікроскоп, скельця, пінцети, препаруваль­ні голки, фільтрувальний папір, дистильована вода, листок елодеї, відеоролик

Хід роботи

Перегляньте відеоролик «Рух цитоплазми у клітині». Обговоріть його

1 Підготуйте мікроскоп до роботи.

2 Приготуйте предметне скло. За допомогою піпетки нанесіть на нього краплю води.

3 Приготуйте препарат живих клітин листка елодеї: цілий листок елодеї покладіть на предметне скло, накрийте його накривним склом.

4 Розгляньте препарат при малому збільшенні мікроскопа. Знайдіть на препараті тонку ділянку, де добре видно кліти­ни. Розгляньте знайдену ділянку при великому збільшенні. Замалюйте її.

 

 

 

 

 

 

Зробіть висновок

_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

  

   Практична робота №5 «Розв‘язання елементарних вправ з трансляції» виконується в зошитах з підручником ст. 178-179                                         

Лабораторна робота №7

Тема: Вивчення будови одно мембранних органел

Мета: ознайомитися з будовою одно мембранних органел у різних клітинах

Обладання та матеріали: таблиці «Будова клітин», малюнки, мікрофотографії

Хід роботи

1 Розгляньте електронно-мікроскопічні фотографії різних клітин. Обговоріть їх у групах.

2 Визначте, які з одно мембранних органел помітні, порівняйте їх з малюнками

3 Охарактеризуйте ці органели, заповнивши таблицю

Назва

Будова

Функції

У яких організмів є

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

У висновку охарактеризуйте, що спільного у всіх одно мембранних органел, їх походження_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

Категорія: Мої файли | Додав: Інна1505
Переглядів: 729 | Завантажень: 0 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar